Pages

Monday, May 24, 2010

Girls Who Love to Wear This Syria Thingy.. Read This!



Quote::
“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

See, need more reason to shopping for it more? I'm not an expert in this but just sharing the information I've got from one of the facebook's user. As far as I know, when wearing tudung/shawl/hijab you're not supposed to give men clue on how long is your hair. Since, wearing this Syrian hijab would force yourself to tie up your hair as high as it could (to make it look prettier I guess), there is no point in wearing it anymore.

Don't get me wrong. I'm not putting any hukum here. Just for our thoughts, sometimes we tend to overlook the real purpose just to be in-trend. Am I right girls? Yeah, that's what I thought. I wear tudung and shawls but luckily I never interested in wearing these things.

6 comments :

♥ cik mija ♥ said...

dah agak da...teringat quote ne tym skula dlu2...huhuhu.thanx k..info berguna...sebarkan!

Atiqah Adnan said...

hi dear~
sekarang sanggul tinggi dah jadi trend kan..? kalau rambut tak cukup panjang diorang pi balut dengan selendang lagi teruk pakai rambut palsu.. erm.. salah disisi agama..

thanks for sharing darl..

Aiza Aidid said...

cik mija: hehe.. ur wlcm.. mmg sje nk share pun bnd ni trjmp td mse on9 kat fb ;)

Aiza Aidid said...

atiqah: hi dear ;) yg pki rmbt fake pastu pki tdg syria ni lg la.. byk da kot nmpk..xtaw pe tah purpose wat cmtu.. da la burok je tgk..haha
no prob.. thanx dropping by ;)

Hanida Lavida said...

yg kepala bonggol tu diorg pakai mcm rambut palsu gulung2 ade jual kt certain blog yg jual tudung. siap ada saiz kecik/medium/besar lagi.

hmmm.. bonggol.. bonggol...

Aiza Aidid said...

yela taw.. tp tujuan die still nk attract org pndg kan.. so?? hmm ;)